اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند

به گزارش وبلاگ کلاس 6، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره چگونگی اهمیت دادن به آموزش و پرورش توضیحاتی داد.

اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند

علی الهیارترکمن در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش به بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال 99 و لایحه تنظیمی بودجه برای سال 1400 اشاره نمود و درباره میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش اظهار کرد: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سوال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟

وی با طرح این سوال که چه عواملی باعث می شود نتوانیم این اهمیت را در رده خود برای آموزش و پرورش اعمال کنیم اضافه کرد: بودجه را باید در یک تاریخچه ای تحلیل کرد؛ سابقه آموزش رسمی در کشور ما به 200 سال گذشته و تاسیس دارالفنون باز می شود، در آن موقع محل تامین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

الهیارترکمن با بیان اینکه 100 سال قبل با تاسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد گفت: از همان زمان به این سو بستر تامین بودجه آموزش و پرورش کاملا دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه ای پایدار برای آن ایجاد کنیم بلکه فقط پول تزریق کردیم لذا باید آموزش و پرورش به یک منبع تامین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود. اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول ها متمرکز می شویم تا روی علت ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می برد.

وی در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در سال 91 وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه 15.18 درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال 1397 این رقم به 11.82 درصد رسیده است، اظهار کرد: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود چراکه ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را معین می نماید. در لایحه 99 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 13.7 درصد بود که در کمیسیون تلفیق به 12.5 درصد کاهش یافت.

الهیارترکمن همچنین درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست. ما نمی توانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدود 13 هزار و 200 معلم خرید خدمت داریم که 340 هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام 3-3-6 دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه طبق قانون به مجلس می آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق آنالیز کلیات بودجه است اضافه کرد: اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی می نماید و نقد به آن وارد است برای آنکه شرایط را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد نمایند.

وی با بیان اینکه بودجه سال 1400 اولین بودجه قرن 14 هجری است و 100 سال باقی می ماند اظهار کرد: اگر بودجه آموزش و پرورش بر اساس اصول نبود، آن را رد نمایند تا سهم آموزش و پرورش به 20 درصد از بودجه عمومی افزایش یابد. ما نقد را می پذیریم اما باید ثابت نمایند پای آموزش و پرورش هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید