کشورها برای ثبت جهانی آیین زورخانه ای باید به پرونده ایران ملحق شوند

به گزارش وبلاگ کلاس 6، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، کشورها برای ثبت جهانی آیین زورخانه ای باید به پرونده ایران ملحق شوند.

کشورها برای ثبت جهانی آیین زورخانه ای باید به پرونده ایران ملحق شوند

اردشیر اروجی، پژوهشگر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با اشاره به ثبت دنیای ورزش زورخانه ای از سوی ایران در یونسکو در سال 2010 گفت: هر کشوری که بخواهد این پرونده را ثبت دنیای کند، باید آن را به پرونده اصلی یعنی پرونده ثبت دنیای آئین پهلوانی و زورخانه ای که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس دنیای یونسکو از سوی ایران عنوان شده، ضمیمه کند.

وی با بیان اینکه ثبت دنیای میراث ملموس و ناملموس ایران دارای ارزش دنیای و از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: هرچه تعداد ثبت های دنیای کشورمان در یونسکو بیشتر شود این پیام به دنیا مخابره می شود که ایران دارای پتانسیل فرهنگی بسیار بالایی است.

اروجی با بیان اینکه ایران از طریق ثبت های دنیای خود در یونسکو ثابت می کند که دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار با ارزشی است، اضافه نمود: با ثبت ها، ایران بیش از گذشته به مردم دنیا معرفی می شود و بسیاری از دنیاگردان و علاقمندان نیز برای آشنایی بیشتر با ایران راهی کشورمان می شوند و این جذب دنیاگرد را در پی دارد.

پژوهشگر میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی با اشاره به ثبت مشترک برخی از پرونده ها از سوی ایران و دیگر کشورها نظیر شب یلدا/ چله و سوزن دوزی ترکمن ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد ثبت های مشترک را کم ارزش تلقی می کنند این در حالی است که از نظر پژوهشگران ثبت های مشترک ایران با کشورهای همسایه اتفاقا نشان دهنده این است که کشورمان دارای حوزه فرهنگی بسیار وسیعی است که به مرزهای سیاسی و جغرافیایی محدود نمی شود.

وی گفت: آستانه حضور فرهنگی ایران نه تنها بسیار بالاست، بلکه این اقدام مسئولان فرهنگی کشورمان نشان دهنده احترام کشورهای همسایه به اشتراکات فرهنگی است که اتفاقا بسیار زیبا و ارزشمند است.

منبع: همگردی

به "کشورها برای ثبت جهانی آیین زورخانه ای باید به پرونده ایران ملحق شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورها برای ثبت جهانی آیین زورخانه ای باید به پرونده ایران ملحق شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید