از مفهوم تا واقعیت طراحی خودرو

به گزارش وبلاگ کلاس 6، حتماً برای شما هم بارها این سوال مطرح شده که چرا در بسیاری از مواقع، تفاوت بین طراحی های (اسکچ های) دستی یا دیجیتالی یا حتی کانسپت کارها با نسخه های تولیدی تا حد این زیاد بوده و در 99 درصد مواقع، مدل تولیدی به زیبایی طرح های کانسپت اولیه نیست.

از مفهوم تا واقعیت طراحی خودرو

بر اساس یک رسم یا شیوهٔ معمول در دپارتمان های طراحی شرکت های خودروسازی، همواره تیم طراحی در خلق اولیه ایده های خود بسیار آزادانه و بدون هرگونه محدودیت دست به قلم شده و ایده های خود را به تصویر می کشند و طبیعتاً هر چه پروژه وارد جزییات ساخت و تولید شده و محدودیت های فنی/ مهندسی پررنگ تر می شود، دست طراحان نیز در ارائهٔ ایده ها، محدود و محدودتر شده تا آنجا که در نهایت منجر به خلق ایده ای نزدیک به نسخهٔ تولیدی می شود.

طراحی آئودی Q3 Sportback در برابر نسخه تولیدی

طراحی ب ام و سری 2 اکتیوتورر در مقابل نسخه تولیدی

قبلی 1 از 2 بعدی

یکی از شایع ترین ترفندها، یا بهتر بگوییم روندها در طراحی خودرو، خلق تناسباتی اغراق شده یا اصطلاحاً وحشی است که تقریباً هرگز نمی تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد. در میان رایج ترین آن ها، چرخ و رینگ های بزرگ سایز، سطح شیشه کَم نسبت به بدنه یا ستون های به شدت خوابیده جلو قرار دارند که در نمونه طرح هایی از آئودی Q3 Sportback یا ب ام و سری 2 اکتیوتورر می توانید مشاهده کنید.

هرچند در نهایت هر دو خودرو تولید شده و در خیابان و جاده ها در حال تردد هستند، اما دیگر در طراحی و استایل ظاهری آن ها خبری از جذابیت و زیبایی به معنای اولیه نیست. مثال شاخص دیگر این بخش، طرح مفهومی یا کانسپت آیدیا از هوندا FCEV است که تفاوت های جدی و اساسی با نسخهٔ تولیدی داشته و جالب آنکه در یک نظرسنجی بسیاری مدل نهایی را به حدی زشت توصیف کرده اند که دیگر حاضر به خرید آن نشده اند.

هوندا FCEV که بعداً با عنوان هوندا Clarity تولید شد

با این حال، حتی با وجود این فیدبک منفی مشتریان، می توانید نتیجهٔ کار را که تبدیل به هوندا Clarity شده را به عنوان یک خودروی تولیدی ملاحظه کنید، خودرویی به واقع زشت و عجیب همانند تویوتا پریوس اما با غلظتی کمتر.

به گفته جان کلارک، کارشناس طراحی خودرو، تفاوت بین ایده های تیم استایل و کانسپت های فیزیکی که در نمایشگاه ها به نمایش در می آیند با نسخهٔ تولیدی یک خودرو در برخی موارد به حدی زیاد است که تقریباً تمامی ذهنیت مشتریان را در خصوص آن مدل منفی می کند.

مثال شاخص این اتفاق را در اختلاف کانسپت و مدل فیزیکی مفهومی رنو کولیوس نسل یک با مدل تولیدی می توانید به راحتی مشاهده کنید، خودرویی که علی رغم داشتن کانسپتی زیبا پس از ورود به خط تولید به یکی از زشت ترین کراس اوورهای اروپایی در زمان خودش معروف شد و علی رغم فیس لیفت های متعدد هیچوقت نتوانست به فروش موفقی دست یابد.

کلام آخر اینکه راستا رسیدن از کانسپت و ایده تا واقعیت در طراحی صنعتی به ویژه در صنعت خودرو به شدت سخت و پر چالش است و در 90 درصد مواقع به دلیل محدودیت های شدید و پیچیدهٔ مهندسی تفاوت های ظاهری بین اسکچ های دستی طراحان تا نسخه تولید نهایی بسیار زیاد است و این شاید یکی از مهم ترین چالش های تیم های طراحی و بازاریابی شرکت های خودروسازی از گذشته تا امروز بوده است.

منبع: بلاگ دیوار

به "از مفهوم تا واقعیت طراحی خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مفهوم تا واقعیت طراحی خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید