کرمی: باید در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق ورود داشته باشیم

به گزارش وبلاگ کلاس 6، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره بها دادن به حوزه فناوری های نرم و داشتن سهمی در گردش اقتصادی آن ها در جهان شرح داد.

کرمی: باید در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق ورود داشته باشیم

پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ کلاس 6، بیان نمود: عمده فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات و تجاری سازی فناوری هاست که در این راستا توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور انجام می گردد.

کرمی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری ما در حوزه اقتصاد دانش بنیان در سال های گذشته چند بازیگر اصلی داشت؛ ابتدا دانشگاه های ما که مرجع فراوری و پرورش نیروی انسانی بودند؛ سپس مراکزی که تحت عنوان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری شکل گرفتند. اما به تدریج عناصر و بازیگران دیگری هم به این اکوسیستم اضافه شدند؛ شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، صندوق های پژوهش و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، اخیرا شرکت های خلاق، کارخانه های نوآوری؛ خانه های خلاق و نوآوری و غیره.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی بیان کرد: باید در نظر داشت که وقتی صحبت از شرکت های دانش بنیان می گردد منظور شرکتی نیست که تمامی محصولاتش دانش بنیان باشد بلکه ممکن است شرکتی با سال ها تجربه و کار پیروز به ارائه محصول یا خدمتی نوین و خلاق شده باشد که با فناوری بالا احتیاج کشور را برطرف می نماید و پس از ارزیابی های معاونت علمی و فناوری بعنوان دانش بنیان پذیرفته می شوند براین اساس تنها همان یک یا دو محصول تازه شرکت، دانش بنیان است.

وی گفت: برنامه ای را تحت عنوان اکوسیستم صنایع فرهنگی و خلاق پیشنهاد دادیم، چون همانطور که اطلاع دارید شرکت های خلاق و نوآور بسیاری در جهان وجود دارد که گردش اقتصادی آن ها از 2 هزار و 700 میلیارد دلار فراتر می رود و سازمان های معتبر بین المللی آن ها را در 10 حلقه اصلی دسته بندی می نمایند مثل مد و لباس، هنر های تجسمی، تندرستی و ورزش، اسباب بازی، گیاهان دارویی، فیلم و انیمیشن، میراث فرهنگی و غیره.

کرمی توضیح داد: وقتی برنامه اکوسیستم شکل گرفت متوجه شدیم علیرغم آنکه اصطلاحا صنایع خلاق و فناوری های نرم در دانشگاه های ما بیش از 50 درصد نیروی انسانی را آموزش می دهد و مهارت افزایی می نماید، اما وقتی آن فرد به جامعه وارد می گردد متاسفانه مرجعی برای رسیدگی به آن نبود؛ لذا برای داشتن یک سند ملی توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق اقدام کردیم و خوشبختانه در اردیبهشت ماه سال جاری این سند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شد.

دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی گفت: حال حاضر سند توسعه ملی در این حوزه داریم که در دل آن 18 دستگاه موظف شدند با همگرایی و هم افزایی 10 حلقه فوق الذکر را به ثمره مطلوب برسانند تا ایران هم از گردش اقتصادی صنایع خلاق و فرهنگی جهان بتواند ارزش افزوده و اندوخته ای داشته باشد.

وی شرح داد: ایران یک درصد جمعیت جهان و حدود یک درصد از خاک این جهان را دارد و این حق طبیعی ماست که یک درصد از گردش اقتصادی 2 هزار و 700 میلیون دلاری را هم داشته باشیم.

کرمی بیان نمود: البته باید به یاد داشته باشیم که با همین یک درصد جمعیت جهان، دو درصد فراوری علم جهان را هم در اختیار داریم یعنی دو برابر درصد جمعیتی و خاک کشورمان فراوری علم داریم پس چرا نباید در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق ورود جدی داشته باشیم و بتوانیم این ارزش افزوده را برای 50 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های خودمان و نیروی انسانی داشته باشیم؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کرمی: باید در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق ورود داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمی: باید در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق ورود داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید