آشنایی با کشور ولز؛ رقیب دوم ایران در جام جهانی 2022

به گزارش وبلاگ کلاس 6، کشور ولز اگرچه شاید چندان در صنعت گردشگری معروف نباشد اما مقصدی بی نظیر برای سفر محسوب می گردد. ناشناخته است و این ناشناختگی سبب شده تا بکر و سرشار از زیبایی های عجیب و بی نظیر باشد. کوه های باشکوه و سبز، سواحل مجذوب کننده صخره ای و قلعه های متعدد و عجیب و غریب، همگی در کنار هم، کشور پر شگفتی ولز متصل اما مستقل از کشور بریتانیای کبیر را به جاذبه ای منحصر به فرد برای گردشگران تبدیل نموده اند .

آشنایی با کشور ولز؛ رقیب دوم ایران در جام جهانی 2022

کشور ولز

ولز کجاست؟ بدون شک برای شما جالب خواهد بود اگر بدانید که کشور سرسبز ولز کشوری کاملاً مستقل قرار گرفته در سمت جنوب غرب انگلستان است. در واقع ولز بخشی کاملاً متفاوت از انگلستان است که سبک زندگی، فرهنگ و ویژگی های کاملاً مستقلانه و جداگانه برای خود دارد. این کشور از شرق با بریتانیا هم مرز است از شمال و غرب نیز به دریای ایرلند می رسد. شهر کاردیف بزرگترین شهر ولز و البته مرکز این کشور محسوب می گردد که در جنوب شرقی آن مستقر شده است. 25 درصد از کل مساحت ولز را جاذبه های طبیعی تشکیل داده اند، که پارک ملی و 5 ناحیه طبیعی را شامل می گردد. 80 درصد کشور ولز را نیز به فعالیت های کشاورزی اختصاص داده اند.

ولز و انگلیس ؟!

بدون شک تا به امروز بارها و بارها عبارت ولز انگلیس را با گوش خود شنیده اید. البته واژه ولز انگلیس به معنای یکی بودن کشور ولز با انگلستان نیست. ولز به تنهایی دولت، فرهنگ، تیم ورزشی، زبان و قانون اساسی کاملاً مستقلی از انگلیس دارد. البته کم نیستند افرادی که ولز را قسمتی از انگلستان می دانند اما بدون شک هیچ کدام از این افراد تفاوت بین کلمه های انگلستان، پادشاهی بریتانیای کبیر و بریتانیای کبیر را نمی دانند. ما در ادامه این 3 واژه را برای شما شرح خواهیم داد.

  • انگلستان

انگلستان یا همان کشور انگلیس وسیع ترین، معروف ترین و البته ثروتمند ترین کشور در کل بریتانیا محسوب می گردد.

  • بریتانیای کبیر

بریتانیای کبیر شامل سه کشور ولز اسکاتلند و انگلیس است .

  • پادشاهی متحده بریتانیای کبیر

در پادشاهی متحده بریتانیای کبیر در کنار 3 کشور ولز، اسکاتلند و انگلیس، ایرلند شمالی هم قسمتی از پادشاهی بریتانیا یا UK محسوب می گردد.

در پهنه کشور انگلیس یک شهر کوچک به نام ولز یا Wells وجود دارد که در بیشتر اوقات و در ترجمه فارسی آن را با کشور ولز اشتباه می گیرند. شهر ولز در دسته 10 شهر برتر بریتانیای کبیر قرار گرفته است و بخشی از انگلستان محسوب می گردد.

کشور پر رمز و راز ولز

البته کشور ولز در نگاه اول ممکن است که ناشناخته باشد اما حقیقت آن است که ولز، کشوری منحصربفرد با ویژگی های خاص و متمایز است. در ادامه بیشتر با این کشور آشنا خواهید شد.

  • حقایق کشور ولز، گروه اول

در تمام جهان بیشترین تعداد قلعه را نسبت به وسعت کشور، در ولز مشاهده می کنید. می توان گفت که دومین قلعه بزرگ اروپا در ولز قرار گرفته است. دومین نام بسیار طولانی در خصوص یک مکان، به ولز و روستایی واقع در این کشور تعلق گرفته است. نام لاتینی که برای این روستا معین شده 58 حرف دارد. کوه اورست از کشور ولز نامگذاری شد و به نام سر جورج اورست است که ایشان اولین فرد نقشه بردار در هیمالیا بود. بیشترین آمار بازدید آبشار در کل پهنه پادشاهی انگلیس به آبشارهای سوالو در ولز که برابر با ارتفاع 42 متر است اختصاص داده شده است.

بعلاوه غار دان ار اگف که عمقی برابر با 308 متر دارد، سومین شبکه بسیار طولانی در انگلیس است و عمیق ترین غار موجود در پهنه بریتانیای کبیر محسوب می گردد. پل معلق مِنای اولین پل معلق در سراسر جهان است که در ولز قرار گرفته است. پلی که در سال 1826 ساخته شد و در زمان خود با طول 386 متر، طولانی ترین پل جهان محسوب می شد.

  • حقایق کشور ولز، گروه دوم

بعلاوه بیل فراست مخترعی ولزی بود که 8 سال قبلتر از برادران رایت پرواز کرد. این شخص در سال 1895 با طراحی یک ماشین پرواز، اختراعی مهم را به نام خود ثبت کرد که البته بر اثر تصادف با درخت راهی دیار باقی شد. از جمله عجایب دیگر کشور ولز می توان به چاهی غنی از گوگرد اشاره نمود که بر اساس اظهارات یک تاریخ تاریخ شناس به نام آقای ایوانز آب ای چاه شفا بخش است. مرکز کشور ولز در تمام اروپا جوان ترین مرکز بوده که در سال 1955 به عنوان مرکز این کشور انتخاب شد. ولز جمعیتی حدود 3 میلیون دارد و بد نیست بدانید که تعداد گوسفند هایی که در این کشور زندگی می نمایند بیش از 10 میلیون است.

به همین علت اقتصاد این کشور کاملاً وابسته به دامپروری و پرورش گوسفند است. در نهایت نکته آخر اینکه خانواده سلطنتی انگلستان در تمام مراسمات خود مانند عروسی، همواره از طلا های کشور ولز استفاده می نمایند. سنتی قدیمی که تا زمان ازدواج مگان مارکل و شاهزاده هری در سال 2018 نیز ادامه داشت.

هواشناسی کشور ولز

کشور ولز تابستان هایی بسیار کوتاه دارد و هوا در این فصل تقریبا نیمه ابری است. زمستان ها اما بسیار سرد هستند و البته نسبت به فصل تابستان کمی طولانیتر طی می شوند. در فصل زمستان اگر به ولز سفر کردید باید منتظر وزش باد و بارش باران های فراوان باشید. آب و هوای این کشور زیبا، در دسته آب و هوای معتدل اقیانوسی دسته بندی می گردد. البته رطوبت در این کشور درست مانند انگلستان بالا بوده و در بیشتر روزهای سال شما با بارش باران و هوای ابری روبه رو هستید. اگر بدنبال زمستانی پرماجرا هستید و البته عاشق سرما، سفر به ولز در این فصل مناسب شماست.

پرچم کشور ولز

از جمله موضوعات مهمی که در خصوص کشور ولز وجود دارد و در نگاه اول با تماشا آن شما را متعجب می نماید، پرچم آن است. پرچم این کشور درحالت کلی تشکیل شده از 3 رنگ است. در وسط پرچم نیز یک اژدهای قرمز با پس زمینه ای ساده از رنگ های سبز و سفید خودنمایی می نماید. البته در گذشته پرچم های کشورهای متعددی نقش اژدها داشتند اما امروزه تنها 3 کشور مالت، ولز و بوتان در پرچم خود از اژدها استفاده می نمایند. اژدها قرن های متمادی است که نمادی از این کشور محسوب شده اما در حالت کلی به سال 1959 بود که تصویر آن را بر روی پرچم نقش بست.

بعلاوه پرچم یکپارچه پادشاهی متحده بریتانیا از تمام پرچم های اسکاتلند، ایرلند شمالی و انگلیس تشکیل شده ولی اثری از پرچم ولز بر روی آن مشاهده نمی کنید. علت این امر نیز این بود که در زمان طراحی کردن پرچم پادشاهی دولت بریتانیا کبیر، انگلیس و ولز یک کشور بودند.

فرهنگ مردمان در ولز

کشور ولز به طور کامل خود را از انگلیس جدا می داند و تحت هیچ شرایطی تمایل ندارد که مردمان آن ها را به انگلیسی صدا نمایند. اهالی ولز افرادی به شدت مهربان و خونگرم هستند و تحت هر شرایطی احساسات خود را به شما ابراز می نمایند. برای مثال اینکه یک مرد به علت باخت در مسابقات ورزشی گریه کند، امری کاملاً طبیعی محسوب می گردد. ولز به عنوان یک منطقه تاریخی حرف های زیادی برای گفتن دارد و شما در این کشور با مراکز فرهنگی، موزه ها و تئاتر های متعددی در سطح کشور روبرو می شوید.

از جمله جالب ترین رسوم مردمان این کشور هدیه دادن قاشق عشق به اشخاصی است که آنها را دوست دارند. قاشقی چوبی که بر روی آن نقش قلب وجود دارد و به شدت برای هدیه دهنده و هدیه گیرنده مهم است. مذهب مردم ولز از سال 1642 پروتستان است که توانسته فرهنگ، ادبیات، تاریخ و زبان مردمان ولز را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند تا برای همواره باقی بماند. مردم این دیار به شعر و ادبیات اهمیت بسیار زیادی می دهند. مهم ترین هنری که در این کشور اجرا می گردد خوانندگی است که ریشه در سنت های باستانی این کشور دارد. اپرای ملی کشور ولز در سراسر بریتانیا به شدت مشهور است.

زبان مردمان ولز

بیشتر ساکنان کشور ولز همگی به زبان انگلیسی صحبت نموده و تنها 20 درصد از آنها از زبان ولش یا ولزی استفاده می نمایند. جمعیت افرادی که زبان ولزی را متوجه می شوند 500 هزار نفر است، که البته این آمار روز به روز کاهش پیدا می نماید. ریشه زبان ولشی یا ولزی از زبان سلطی گرفته شده است. در هر حال همانطور که زبان انگلیسی، در تمام جهان پراستفاده و پرطرفدار است، در ولز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ورزش در کشور ولز

در کشور ولز شما با فرهنگ ورزشی خاصی روبرو هستید. تیم های این کشور قدرتمند و قوی هستند و در رقابت های جهانی زیادی تا کنون شرکت نموده اند. ورزش کاناپان به نوعی از فوتبال در زمان قرون وسطایی اطلاق می گردد که بعدها آن را با نام راگبی صدا می کردند. ولزی ها دیوانه رقابت در ورزش راگبی هستند و اولین مسابقات بین المللی راگبی بین ولز و انگلستان در سال 1881 انجام شد.

از آن موقع تا به امروز کشور ولز و کشور انگلیس در راگبی رقبای سرسختی محسوب می شوند که مردم هر ساله برای برد های تاریخی و فاخر کشور ولز در مقابل انگلیس جشن های بزرگی برپا می نمایند. بد نیست بدانید که ولز در المپیک 22 مدال طلا دارد و مدال های برنز و نقره او به 21 و 19 می رسند. پیروز ترین ورزشکارانی که در المپیک ولز حضور داشتند، ورزشکاران واترپلو بودند. در نهایت پیروزیت آمیز ترین بازی هایی که این کشور در المپیک انجام داده به ریو 2016 مربوط است که تیم ولز با 7 نقره و 4 طلا به کشور خود بازگشت.

لذت چشیدن غذاهای ولزی

به علت اهمیت بالای صنعت کشاورزی و همینطور دامپروری در کشور ولز ، استانداردهای غذایی مردمان ساکن در این کشور بسیار ارتقا پیدا نموده است. به صورتی که رژیم غذایی آنها کاملاً بر غذاهای طبیعی و تازه پایدار است. ماهیگیری در سواحل ولز علاوه بر تاثیری که در رونق مالی دارد، نقش مهمی در فرهنگ غذایی مردمان این کشور داشته. در حالت کلی غذای ولزی ها شبیه به انگلیسی ها است اما در بعضی موارد تفاوت های قومیتی و فرهنگی سبب ایجاد تغییراتی در آنها شده است.

برای مثال در کشور ولز گوشت قرمز و پنیر بسیار محبوب و پرطرفدار است. در این کشور کیک های لذیذ و سنتی بسیاری تهیه و پخته می شوند که مخصوص مراسم های خاص هستند. در نهایت ولش ربیت غذایی محبوب در ولز است که با شیر، پنیر، تست و انواع ادویه آن را نوش جان می نمایند. غذایی که از قرن هجدهم به بعد به شدت در میان ولزی ها محبوب شد.

تماشای های کشور ولز

کشور ولز چندان مشهور نیست و منطقه ای کمتر شناخته شده در بین گردشگران محسوب می گردد، اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن شما را بهشت موعود می برند. در این کشور بیشتر از 400 قلعه ساخته شده است که با مناظری بی نظیر و باغ هایی بسیار بی بدیل نفس را در سینه ها حبس می نمایند. شبکه راه آهن تاریخی بیشتر نقاط کشور را به یکدیگر متصل می نماید و دسترسی در این کشور بسیار آسان انجام می گردد. دره هایی ترسناک و کوه هایی به شدت چشم نواز و زیبا در کنار سواحل دلربای ولز، فریبندگی را برای شما به تصویر می کشند. از جمله منطقه ها زیبا و تماشای ولز می توان به پارک ملی اسنوجهان، قلعه کانوی و دیگر قلعه های این سرزمین، پورت ما داگ، پارک ملی پمبروک شیر و دیگر جذابیت های تاریخی و طبیعی این کشور اشاره نمود.

کشور ولز، زیبای آرام

کشور ولز نامی آشنا و کمتر شنیده شده دارد. کشوری که مانند سایر کشور های زیبا و تاریخی در سراسر جهان از فرهنگ، سنت ها، آداب و رسوم، تاریخ و جاذبه های بی نظیری برخوردار است. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را هر چه بیشتر با زیبایی های عجیب و حقایق باور نکردنی این کشور آشنا کنیم. البته اینکه شما موضوعی را صرفاً مطالعه کنید یا آن را از نزدیک با چشمان خود ببینید و با حواس پنجگانه خود درک کنید، موضوعی کاملاً فرق دارد. به عبارتی شنیدن کی بود مانند تماشا !

منبع: الی گشت

به "آشنایی با کشور ولز؛ رقیب دوم ایران در جام جهانی 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کشور ولز؛ رقیب دوم ایران در جام جهانی 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید