مهاجران ونزوئلایی به ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شده اند

به گزارش وبلاگ کلاس 6، به نوشته اندیشکده ونزوئلایی میسیون برداد، داستان غم انگیز مهاجران ونزوئلایی، به ابزاری سیاسی برای دستیابی به اهداف آمریکا برای تغییر دولت ونزوئلا تبدیل شده و بدون توجه به اقدامات قهرآمیز واشنگتن علیه کاراکاس، این پدیده دستخوش سانسور سیاسی شده است.

مهاجران ونزوئلایی به ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شده اند

اندیشکده ونزوئلایی میسیون برداد نوشت: قرار گرفتن ونزوئلا در معرض توجه رسانه های بین المللی برای آن است که این کشور را دولتی شکست خورده در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران بشری نشان دهند که پیامدهای سنگینی برای ثبات منطقه آمریکای جنوبی و فراتر از آن در سطح دنیا به بار می آورد. در این میان، مهاجرت ونزوئلایی ها به اسم پرونده ویژه در دستور کار رسانه ها قرار گرفته است. درصورتی که این موضوع با جزئیات واقعی آن پرداخته گردد، بسیاری از تناقض های آن آشکار می گردد.

وخاومت اوضاع اقتصادی ونزوئلا ناشی از اقدامات یکجانبه و قهرآمیز آمریکا است که آن باعث جلب توجه نهادها و رسانه های غربی به پدیده مهاجرت شد و در بحث پیرامون آن، بدون توجه به عوامل اصلی که همان اقدامات خصمانه آمریکا و تحریک مخالفان در داخل کشور بولیواری است، همیشه دولت ونزوئلا را به اسم مسبّب این شرایط به تصویر می کشند.

این اندیشکده می افزاید درباره پدیده مهاجرت یادشده در صورتی که علاوه بر عوامل اصلی که موجب ایجاد آن شده، سایر مستندات رسمی موجود را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که سانسوری سیاسی در ارائه گزارش های رسانه ای اجرا شده است. تحریفی فراگیر که در آنها نشانی از رویکردی واقع بینانه به مسئله تامین اقتصادی بسیاری از دولت ها و نهادها از سوی آمریکا برای به زانو درآوردن مردم و دولت ونزوئلا دیده نمی گردد و بسیاری از رسانه های غربی به مسئله تحریم های آمریکایی و اروپایی اشاره ای نمی نمایند.

ازجمله این اقدامات خصمانه می توان به برخورد اخیر بانک سوئیسی در قبال ونزوئلا اشاره نمود. طبق اعلام وزارت خارجه ونزوئلا، با وجود پایبندی ونزوئلا به تمامی تعهدات و پرداخت هزینه های مربوط به خرید واکسن در چارچوب سازوکار کوواکس، بانک یواس بی سوئیس خودسرانه آخرین پرداخت ها را مسدود نموده و تحت پیگرد قرار داده است. این در حالی است که به تاکید دلسی رودریگز معاون اجرایی ونزوئلا، اقدام بلوکه دارایی ونزوئلا از سوی بانک سوئیسی در حالی صورت می پذیرد که کاراکاس با واریز قسط چهارم حدود 10 میلیون دلار، هزینه کامل دستیابی به واکسن کرونا را پرداخت نموده بود.

رئیس دیپلماسی ونزوئلا بعلاوه با اشاره به گزارش اخیر آژانس آمریکایی توسعه بین الملل (USAID) اظهار داشت که ارسال یاری بشردوستانه به مرز ونزوئلا با انگیزه تغییر دولت این کشور و نه به دلیل ضرورت یاری به مردم ونزوئلا اجرا شده است.

دولت ونزوئلا در ژانویه 2020(دی 1399) از خوان گوایدو رهبر گروه مخالفان خواست تا درباره 435 میلیون دلار اعطایی نهاد آمریکایی تحت اسم یاری بشردوستانه شفاف سازی کند.

اپوزیسیون ونزوئلا در 23 فوریه 2019 اعلام کردند که به وسیله مرز، محموله غذایی و دارویی اعطایی آمریکا و سایر کشورها، بدون کسب اجازه از دولت وارد کشور شده است و این اقدام به رهبری گوایدو اجرا شده که تا یک ماه قبل، با حمایت آمریکا و 50 کشور دنیا مانند کلمبیا خود را رئیس جمهوری خودخوانده اعلام نموده بود.

به نوشته میسیون برداد جریان ضد چاویسم با تعبیر پناهندگان مدلی درجهت داستان پردازی برای پرونده ونزوئلا طراحی می نماید. چاویسم منسوب به چاوز است و به هواداران مقاومت ونزوئلا در برابر سلطه طلبی امپریالیسم اشاره دارد.

از جمله مقاصدی که بعضی نهادهای غیردولتی مانند انجمن جنایی با استفاده از روابط خاص با آمریکا بعضی نمایندگان دولت های منطقه را ترغیب می نمایند که موضوع مهاجرت ونزوئلا را درجهت منافع خود سیاسی نمایند.

سازمان تحقیقاتی سورس (Sures) اطلاعاتی را منتشر نموده که در آنها با رویکرد خاصی به متغیرهای سیاسی و تجاری پرداخته که در کارزار ضدونزوئلایی درباره مسئله مهاجرت وجود دارد. براساس پژوهش سورس، ابراز نگرانی های این جریان ضد چاویسم درباره تراژدی های بشری در ونزوئلا هم بیشتر از همان مقاصد منفعت طلبانه آن جریان نشأت می گیرد نه اینکه واقعا بخواهند یاری موثری به مهاجران ونزوئلایی داشته باشند.

با وجود آنکه شواهد بسیاری دال بر تخصیص منابع اقتصادی بسیاری برای پرداختن به موضوع مهاجران ونزوئلایی در کشورهای مختلف وجود دارد و مقامات بر آن اذعان دارند، اما هنوز کنترل این جریان امکانپذیر نیست.

زیرا طبق گزارش موسسه تحقیقاتی سورس ونزوئلا در زمینه حقوق بشر، بسیاری از این شواهد و اخبار شامل اطلاعیه ها و تعهدات شفاهی، پرداخت ها و گزارش های مربوط به آنهاست.

به تحلیل سورس، بنابراین تنها می توان نتیجه گرفت که مسئله مهاجرت ونزوئلا از گذشته تا به امروز دستخوش دستکاری تبلیغاتی با اهداف سیاسی و حتی توطئه چینی و بی ثبات سازی بوده است و براساس اهداف و منافع سیاسی اقتصادی تغییر شکل پیدا نموده و از روش ها و کانال های سنتی نظارت و کنترل خارج شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، بیش از 5.9 میلیون تن از ونزوئلا از 2015 این کشور را ترک نموده اند و دلیل آن هم وجود بحران ها و سختی ها در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماع بوده است. این مساله به یکی از بزرگترین بحران های بی خانمانی و جابجایی در تاریخ منطقه بدل شده است.

ادواردو اشتاین نماینده ویژه کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل و سازمان بین المللی مهاجرت گفت: در تاریخ ما در آمریکای لاتین هرگز با چنین بی خانمانی و جابجایی مردم یک کشور که یکی از ثروتمندترین کشورها در منطقه است و جنگی به خود ندیده، روبرو نبوده ایم. چنین ناکامی در بزرگترین و ثروتمندترین کشورها در منطقه بر مابقی منطقه هم اثر می گذارد. آمریکای لاتین هرگز مثل سابق نخواهد بود.

صلیب سرخ گفته که به 264 میلیون دلار برای یاری به ونزوئلایی ها و 17 کشور دیگر در سه سال آینده احتیاج دارد. بعلاوه بسته شدن مرزها در نتیجه کرونا هم مهاجرت را متوقف نموده است. تا خاتمه 2020، 3.9 میلیون ونزوئلایی در خارج از این کشور و بدون داشتن موقعیت رسمی مهاجرتی بی خانمان و آواره بودند.

بر اساس اعلام آژانس آوارگان سازمان ملل، اکثریت آوارگان در آمریکای لاتین و کارائیب هستند. کلمبیا بیش از هر کشور منطقه میزبان ونزوئلایی ها - 1.73 میلیون نفر- است.

اما طبق تحلیل پژوهشکده سورس، واقعیت این است که به رغم میلیاردها دلاری که به دولت های مختلف، موسسات دولتی و غیردولتی و بانکها داده می گردد، هنوز هیچ بهبودی درخصوص شرایط مهاجران ونزوئلایی در منطقه دیده نمی گردد. ازجمله این دولت ها می توان به دولت ایوان دوکه رئیس جمهوری کلمبیا دائما درحال درخواست یاری های اقتصادی است و شرایطی را نشان می دهد که به نظر نمی رسد بهبود یابد، حتی زمانی که جریان مهاجرت ونزوئلا تحت عواملی مانند همه گیری و بستن مرزها کاهش یافت همچنان این پدیده قابل مشاهده است.

داستان غم انگیز مهاجرت ونزوئلایی در خارج از کشور، تنها دستاویزی برای دستیابی به اهداف آمریکا و به اذعان خودشان برای تغییر رژیم ونزوئلا و انباشت ثروت برای بعضی دولت ها، احزاب سیاسی و حتی موسسات غیردولتی و بانکهای معلوم الحال مانند بانک بین المللی توسعه اجرا شده است. بنابراین مسئله مهاجرت ونزوئلا دستخوش مقاصد منفعت طلبانه واشنگتن با هدف مبارزه بین المللی علیه چاویسم (هواداران چاوز و مقاومت ونزوئلا در برابر سلطه آمریکا) دچار سانسور دنیای شده و فرصتی برای جریان سرمایه داری ایجاد نموده که به وسیله مانور دادن روی آن درآمدزایی نموده و کمترین هزینه را بپردازند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "مهاجران ونزوئلایی به ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجران ونزوئلایی به ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید