چهل ودو میلیارد تومان حراج تهران چگونه به دست آمد؟!

به گزارش وبلاگ کلاس 6، در اوج شرایط کرونازده ایران چهاردهمین حراج تهران برگزار گردید. شرایطی که البته باعث انجام تمهیداتی مانند برگزاری آنلاین مراسم و حضور شرکت کنندگان به وسیله یک پلتفرم دیداری شده بود -که می تواند آینده ای نو پیش پای چنین مراسم هایی قرار دهد.

چهل ودو میلیارد تومان حراج تهران چگونه به دست آمد؟!

به گزارش شهروندآنلاین، تنها تفاوت دوره چهاردهم حراج تهران البته فقط این موضوع نبود. در این دوره بعلاوه از قیمت های هیجانی دوره های قبل مانند قیمت 12 میلیاردی تابلوی آیدین آغداشلو در آخرین دوره ای که برگزار گردیده، هم خبری نبود. با این حال باز هم 8 تابلو درنهایت با قیمت های میلیاردی به فروش رسیدند و در انتها هم فروش کلی آثار از مرز 42 میلیارد تومان گذشت که تفاوت چندانی با دوره های گذشته نداشت.

با این حال همچنان می توان گفت که مهم ترین رخداد چهاردهمین حراج تهران همکاری پلتفرم دیدارو با برگزارنمایندگان حراج بود که برای اولین بار از فناوری واقعیت مجازی (VR) بهره برده بود تا خریدارانی که به هر علت نمی توانستند در این رویداد حضور داشته باشند، این مراسم را با استفاده از عینک های ویژه تجربه نمایند. تمهیدی که با توجه به اوضاع کرونایی کشور و این واقعیت که به ظاهر حداقل به این زودی شاهد روزنه امیدی در این زمینه نخواهیم بود، می تواند سرمشقی باشد برای اجرای تئاتر و موسیقی در ماه های آینده.

حراج 42 میلیاردی

چهاردهمین حراج تهران که به هنر معاصر ایران اختصاص داشت، بیست ویکم مرداد 1400 در هتل پارسیان آزادی برگزار گردید. حراجی که با ارایه 120 اثر و فروش کلی 42 میلیارد و 718 میلیون تومان به انتها رسید تا نتیجه ای کاملا برخلاف انتظارات و توقعات حاصل آمده باشد. در این میان آثار رضا درخشانی، وای زی کامی، فرهاد مشیری، محمود زنده رودی، واحد خاکدان، آویش خبره زاده و قاسم حاجی زاده هم با قیمت های میلیاردی به فروش رسید تا در انتها همه چیز بر وفق مراد این هنرمندان باشد.

تابلوی امپراتور مطرود اثر واحد خاکدان یک میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورد

حراج آثار معاصر

روابط عمومی حراج تهران ضمن اشاره به اینکه دوره چهاردهم حراج تهران با توجه به توسعه کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در بستر آنلاین و با حضور جمع محدودی از مجموعه داران و خریداران برگزار گردید؛ مهم ترین ویژگی این دوره از حراج تهران را پرداخت کامل و دقیق به هنر معاصر اسم نموده که آثاری از رسانه های هنری تازه مانند عکس و چیدمان های ویدیویی را هم به علاقه مندان هنر معاصر عرضه نموده بود.

غیبت بزرگان

اما یکی دیگر از ویژگی های این دوره از حراج تهران غیبت چهره های اصلی مارکت هنر ایران بود که در سال های اخیر آثارشان به بالاترین قیمت ها به فروش رسیده بود. هنرمندانی مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، بهمن محصص، حسین زنده رودی و البته رکورددار حراج تهران که یکی از آثارش در دوره گذشته بیش از 12 میلیارد فروخته شده بود.

همین هم باعث شده بود توقع فروش چندان بالایی درباره این دوره از حراج تهران وجود نداشته باشد و برای همین هم بود که رکورد 42 میلیاردی این دوره شگفت انگیز به نظر می رسد. آن هم در حالی که دوازدهمین حراج تهران که مثل این دوره اخیر به هنر معاصر کشور اختصاص داشت، با فروش 31 میلیاردی همراه شده بود. این یعنی بیش از 11 میلیارد رشد فروش و معرفی 33 چهره تازه به مارکت هنر ایران.

ورود نسل تازه به بازار

ویژگی دیگر چهاردهمین حراج تهران فروش آثار هنرمندان بر اساس قیمت های کارشناسی شده و در میان کمینه و بیشینه معین شده بر آثارشان بود. در مقابل هیجان خرید آثار هنرمندان جوان در این دوره کاملا معین بود؛ همان گونه که اثر علیرضا آسانلو به چهار برابر قیمت کمینه، عکس آلفرد یعقوب زاده به سه برابر قیمت کمینه و آثار مجتبی تاجیک، سیامک عزمی، حسن روح الامین و الهه حیدری به دو برابر قیمت کمینه به فروش رسیدند که نشان از حضور نسلی تازه در مارکت هنر کشور است.

میلیاردی های حراج تهران

در چهاردهمین حراج تهران اگر چه 6 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان برآورد قیمت داشتند، اما درنهایت 8 اثر بالاتر از این مبلغ به فروش رسیدند.

گرانقیمت ترین اثر چهاردهمین حراج تهران متعلق به رضا درخشانی بود، این اثر با اسم روز و شب را می شمارم، روز و شب که 3 تا 4 میلیارد تومان برآورد قیمت داشت، در نهایت 5 میلیارد و 200 میلیون تومان چکش خورد.

در رتبه دوم اثری از وای زی کامی (کامران یوسف زاده) با اسم گنبد آبی نهاده شد که 4 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخته شد.

اثری از فرهاد مشیری با اسم ما، رزها با قیمت 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هم در رتبه سوم قیمتی ترین آثار حراج چهاردهم نهاده شد.

پس از آن تابلوی امپراتور مطرود اثر واحد خاکدان یک میلیارد و 700 میلیون تومان و تابلوی بندباز ها اثر آویش خبره زاده یک میلیارد و 400 میلیون تومان در رتبه های بعدی نهاده شدند.

اثر بدون اسم محمود زنده رودی از مجموعه کرامت انسانی، تابلویی از قاسم حاجی زاده و اثر هجرت طلایی دیگر اثر رضا درخشانی هم هر کدام یک میلیارد و 100 میلیون تومان چکش خوردند.

گرانقیمت ها

بعلاوه در چهاردهمین دوره حراج تهران 9 اثر هم بالای 500 میلیون تومان به فروش رسیدند. عکسی از مجموعه سفید برفی عباس کیارستمی که به قیمت 850 میلیون تومان فروخته شد، از این آثار بود.

تابلوی دولته ای مجلس اثر مهرداد محب علی 800 میلیون تومان چکش خورد و اثر حجمی محمدحسین عماد از مجموعه سایه روشن 700 میلیون تومان به فروش رسید. مجسمه ای از سهند حسامیان با اسم تویزه یی 650 میلیون تومان فروخته شد و اثر بدون اسم کامبیز صبری از مجموعه تا جایی که به یاد دارم 600 میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی سه لته ای رضا لواسانی از مجموعه آب، باد، خاک، آتش و اثری از محمود بخشی با اسم فیلتر از مجموعه دیوار بهمن هر کدام 550 میلیون تومان و مجسمه معضل انسان اثر امیرمسعود اخوان جم و اثری از گلناز فتحی هم 500 میلیون تومان چکش خوردند.

منبع: فرارو

به "چهل ودو میلیارد تومان حراج تهران چگونه به دست آمد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل ودو میلیارد تومان حراج تهران چگونه به دست آمد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید