گوشت آزمایشگاهی چگونه فراوری می گردد و چرا اهمیت زیادی دارد؟

به گزارش وبلاگ کلاس 6، شاید بتوان ادعا داشت که این روزها گوشت های آزمایشگاهی را می توان در هر جایی مشاهده کرد. چراکه از سال گذشته، شرکت های پرورش گوشت و غذاهای دریایی حدودا 1.38 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کردند و در عین حال استارت آپ های زیادی برای توسعه محصولاتی بر پایه گوشت آزمایشگاهی ظاهر شده اند. به همین دلیل جالب است بدانید که از دید بسیاری از مردم گوشت فرآوری شده یا آزمایشگاهی بخش بزرگی از آینده غذایی بشر خواهد شد. اما چنین محصولاتی چگونه فراوری می شوند، آن هم بدون اینکه حیوانی قربانی گردد؟

گوشت آزمایشگاهی چگونه فراوری می گردد و چرا اهمیت زیادی دارد؟

به طور کلی کشت و فراوری این دسته از سلول های گوشت مبتنی بر بیوپسی از حیوان مدنظر است. از آنجا که سلول ها در آزمایشگاه کشت می شوند و مواد مغذی مناسب برای رشد و تکثیر به آن ها داده می گردد؛ هنگامی که سلول های طی فرآیند رشد، به تعداد کافی برسند، آن ها را به رآکتور زیستی (Bioreactor) منتقل می نمایند تا سلول ها به تکثیر خود ادامه دهند. درواقع نمونه سلولی در این دست از راکتورها به نتیجه ای مناسب برای فرو بردن دندان های شما در آن تبدیل می گردد.

آیا گوشت آزمایشگاهی نوعی گوشت مصنوعی است؟

گوشت فراوری شده در آزمایشگاه، به هیچ وجه در دسته محصولات مصنوعی قرار ندارد، چراکه همانطور که در بخش قبل شرح داده شد این گوشت مستقیما از سلول های نمونه حیوان واقعی نشات گرفته می گردد و تنها فرق آن با گوشتی که به صورت روزمره می خوریم این است که این محصول به جای بدن حیوانی مانند گاو یا گوسفند در آزمایشگاه رشد می نماید.

حتی جالب است بدانید که دانشمندان در کوشش اند تا از فراوری بافت ماهیچه ای کاملا مشابه با گوشت طبیعی تقلید نمایند. بنابراین به لطف این نوآوری، علاقه مندان به گوشت می توانند با وجدان راحت تری از آن لذت ببرند، چراکه در چنین حالتی هیچ حیوانی به طور وحشیانه برای وعده غذایی ما پرورش یا ذبح نخواهد شد.

چالش های پیش رو برای فراوری گوشت آزمایشگاهی

البته گفتنی است که این فرآیند زمان و منابع زیادی را می طلبد و به گفته موسسه غذای خوب (Good Food Institute)، تا به امروز هیچ شرکتی به فراوری تجاری گوشت آزمایشگاهی به شکلی ارزان نرسیده است. چراکه توسعه این شرکت ها به زیرساخت های بسیار بیشتری از جمله رآکتورهای زیستی بزرگتر، فضاهای و امکانات بیشتر را می طلبد که طبیعتا به صرف هزینه های زیادی احتیاجمند است. بنابراین در این بین و تا زمانی که گوشت های آزمایشگاهی وارد هرم غذایی ما شوند، مصرف نمایندگان این فرصت را دارند که در خصوص رابطه با غذای خود و اندازه تمایل به این دسته از محصولات فکر نمایند.

آیا افراد وگان می توانند از گوشت آزمایشگاهی استفاده نمایند؟

گوشت فراوری شده در آزمایشگاه از نظر فنی گیاهی نیست، زیرا حاوی سلول هایی است که از حیوانات واقعی و زنده گرفته شده است. در حقیقت، افراد وگان و گیاه خوار جزو بازار هدف گوشت های آزمایشگاهی نیستند؛ چراکه گوشت فراوری شده در آزمایشگاه به گونه ای طراحی شده که برای مصرف نمایندگان همه چیز خوار مناسب و مجذوب کننده باشد. درواقع زمانی که گوشت آزمایشگاهی وارد بازار گردد، به همه چیزخواران این امکان را می دهد که به خوردن گوشت با همان حس و حال و لذت قبل ادامه دهند، بدون اینکه نگران پیامدهای اخلاقی و زیست محیطی دامداری ها و کشتارگاه ها باشند. البته اگرچه حیوانات باز هم با وجود چنین نوآوری ای برای فراوری گوشت در اسارت نگهداری می شوند، ولی مسلما گله های کوچک تری برای پرورش سلولی در مقایسه با هزاران حیوانی که در یک مزرعه جمع شده اند، مورد احتیاج خواهد بود.

منبع: THE VERGE

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوشت آزمایشگاهی چگونه فراوری می گردد و چرا اهمیت زیادی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت آزمایشگاهی چگونه فراوری می گردد و چرا اهمیت زیادی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید