حفظ و ارتقای سلامت روان، در بلایای طبیعی

به گزارش وبلاگ کلاس 6، در صورت مدیریت صحیح بلایای طبیعی، این تهدید ها برترین فرصت براى پى ریزى و ساخت جامعه اى پایدار و پیشرفته را فراهم می نماید.

حفظ و ارتقای سلامت روان، در بلایای طبیعی

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: حوادث طبیعى در سراسر دنیا، آسیب ها و خسارت های متفاوتى را در جوامع بر جاى مى گذارد و وسعت و دامنه چنین پیامدهایى نیز می تواند موجب نابودى زیرساخت هاى اقتصادى و اجتماعى و بعلاوه مرگ و میر انسان ها گردد.

فریبا رضایی گفت: طى سالیان متمادی انواع رخداد های طبیعى مانند خشکسالى، سیل و زمین لرزه، تأثیرات مخربی را بر جوامع انسانی تحمیل نموده و با ایجاد هزینه هاى سنگین اقتصادى، اجتماعى و انسانی، روند رو به رشد توسعه را با تأخیر روبرو ساخته است.

او یکى از مهم ترین آثار این حوادث را به چالش کشیدن جامعه براى جبران خسارت ها و ترمیم درد های انسانى دانست و گفت: این تهدید می تواند برترین فرصت را براى پى ریزى و ساخت جامعه اى پایدار و پیشرفته فراهم کند.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه تاکید نمود: تنها راهکاری که این فرصت بالقوه را در راستای کاهش آثار ناشی از حوادث منجر به آسیب، بالفعل میسازد، رویکرد بازتوانی است.

رضایی گفت: تمامی دست اندرکاران نظام سلامت برای بهبود شرایط بازماندگان بلایا تمام همت و کوشش خود را به کار می برند و در این میان بهبود شرایط روانی-اجتماعی بازماندگان و حفظ و ارتقای سلامت روان افراد یکی از مهم ترین چالش های پیش رو در این شرایط به شمار می رود.

او از شایع ترین اختلالات روانی که در پی وقوع حوادث و بلایا رخ می دهد، به اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی اساسی و اختلالات اضطرابی اشاره نمود و گفت: در سیل ناشی از بارندگی های موسمی اخیر و با هدف شناسایی افراد و توانمندسازی و معین الزامات حمایت هاى روان شناختى پس از ضربه هاى روانى، در شهرستان های داراب، نی ریز، استهبان و بختگان که بیشترین آسیب را گزارش نموده اند، غربالگری سلامت روان 324 نفر از جمعیت در معرض آسیب ناشی از سیل انجام و 84 نفر در معرض خطر سلامت روان و احتیاجمند مداخلات روانشناختی گروهی و انفرادی شناسایی و مداخلات مورد احتیاج، از سوی روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت اجرا شده است.

وبلاگ کلاس 6 فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حفظ و ارتقای سلامت روان، در بلایای طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ و ارتقای سلامت روان، در بلایای طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید