نمایش نامه ای از دل فرانسه

به گزارش وبلاگ کلاس 6، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ جلد چهل ویکم از مجموعه دور تا دور جهان نمایشنامه با عنوان آن سوی آینه منتشر شد.

نمایش نامه ای از دل فرانسه

نشر نی به تازگی مجموعه ای با عنوان دور تا دور دنیا نمایشنامه منتشر نموده است که در هر جلد از آن یک نمایش نامه با معرفی نویسنده و کشور آن به نگارش در می آورد تا هنر نمایش نامه نویسی در سراسر دنیا را آنالیز کند.

این جلد از مجموعه با عنوان آن سوی آینه نمایش نامه ای از دل فرانسه است که از نگاشته های فلوریان زلر است و به وسیله تینوش نظم جو به فارسی برگردان شده.

این نمایش نامه در چهار صحنه و چهار کاراکتر با نام های دنیل، ایزابل، پاتریک و اما تدوین شده.

تینوش نظم جو، مترجم کتاب در مقدمه بیان نموده:

فلوریان زلر، که تا به حال هیچ کاری از او در ایران منتشر نشده بود و در این مجموعه با اگر بمیری و مادر و این نمایش نامه به شما معرفی می کنیم. یکی از خوش آتیه ترین نمایش نامه نویس های فرانسوی شناخته می گردد. بسیاری او را وارث اریک امانوئل اشمیت می دانند، با این تفاوت که شاید مهارت زلر در دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی اندکی بیشتر باشد.

آن چیزی که من را متقاعد کرد تا این نمایش نامه را برای مجموعه دور تا دور دنیا انتخاب کنم خلاقیت نویسنده در آفرینش دو نوع زبان در اثر بود: زبان درونی و زبان بیرونی، زبان خاموش و زبان روشن، آنچه می اندیشیم و آنچه می گوییم. چنین ساختاری در جامعه و محیطی که دورویی در آن بیداد می نماید ضمانتی برای کمدی ای در ژانر کمدی های خانوادگی یاسمینا رضا بود. دلپذیری این کمدی زناشویی این است که، برخلاف نمایش نامه ای مانند خرده جنایت های زناشوهری اریک امانوئل اشمیت، فلوریان زلر هیچ کجای نمایش نامه اش سعی نمی نماید، حتی به طور پنهانی، به ما درس فلسفی درباره عاشق بودن یا اخلاق بدهد. او کمدی ای می نویسد تا با تماشا شخصیت ها، با کشف لایه های درونی آنان، همان طور که هستند بخندیم.

نمایش نامه آن سوی آینه نوشته فلوریان زلر و ترجمه تینوش نظم جو، در 135 صفحه و قیمت 10.000 تومان به وسیله نشر نی منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایش نامه ای از دل فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش نامه ای از دل فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید