8 کتاب جنجالی یک دهه گذشته؛ دروغ گفتیم و شفاف اندیشیدیم

به گزارش وبلاگ کلاس 6، در سال های اخیر کتاب های زیادی پر سر و صدا شدند. کتاب هایی که زمان زیادی از انتشارشان نمی گذرد ولی با فروش بی سابقه ای هم روبرو شده اند. این کتاب های جنجالی عموما در دسته رمان قرار می گیرند و بعضی از آن ها کتاب هایی در باب خودشناسی یا موفقیت است. این مطلب را دنبال کنید تا 8 کتاب جنجالی سال های اخیر را به شما معرفی کنیم.

8 کتاب جنجالی یک دهه گذشته؛ دروغ گفتیم و شفاف اندیشیدیم

1. شدن

میشل اوباما متولد 17 ژانویه 1964 در شیکاگو است. او بانوی اول آمریکا و همسر باراک اوباما است که چهل و چهارمین رییس جمهور ایالات متحده بود. او اولین بانوی اول سیاهپوست شد.

میشل قبل از حضور در دانشکده حقوق هاروارد، در رشته جامعه شناسی در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی تحصیل کرد. میشل اوباما از سال 2001 به نام مدیر اجرایی روابط اجتماعی و امور خارجی در دانشگاه شیکاگو و بعلاوه به نام عضو هیأت مدیره شورای معتبر امور جهانی شیکاگو مشغول به فعالیت بود. او به نام یکی از برجسته ترین و مجذوب نماینده ترین زنان عصر ما ظاهر شده است.

کتاب شدن اثر میشل اوباما همان اوایل انتشارش از پرفروش ترین کتاب ها شد. کتاب 13 نوامبر 2018 منتشر شد و به بیش از 24 زبان جهان ترجمه شده است. این کتاب جنجالی در سه بخش من شدن، ما شدن و بیشتر شدن منتشرشده است و در واقع زندگی نامه دختر فقیری است که به کاخ سفید می رسد.

میشل اوباما در کتاب شدن با قصه پردازی مسحورنماینده، خوانندگان را به جهانی خود دعوت می نماید. او با صداقت بی نظیر و شوخ طبعی خود، پیروزی ها و ناکامی های خود را، چه سیاسی و چه خصوصی توصیف می نماید و داستان کامل زندگی خود را تعریف می نماید.

در قسمتی از کتاب شدن می خوانیم:

2. شرمسار نباش دختر

ریچل هالیس و کتاب هایش همواره به نام موضوع جنجالی بین افراد کتاب خوان مطرح شده اند. عده ای از افراد به نام منتقد نوشته هایش ظاهر می شوند و او را به علت پرداختن به موضوعات سطحی در حیطه زنان نقد می نمایند و زنان زیاد دیگری هم هستند که از کتاب های او برای پیدا کردن اعتماد به نفس از دست رفته یشان یاری می گیرند. کتاب شرمسار نباش دختر یکی از همین کتاب های بحث برانگیز ریچل هالیس است که در 2019 وارد بازار شد.

در کتاب شرمسار نباش دختر، ریچل هالیس توضیح می دهد که چگونه می توان بر شرم و تردید غلبه کرد تا زندگی بدون شرمندگی داشت. برای رسیدن به اهداف باید بهانه گرفتن را کنار بگذارید و دست از شرمندگی دائم و عذرخواهی بی علت بردارید. ما به علت عزت نفس پایین، فشار جامعه یا عادت های بد، اغلب از خودمان دور می شویم. وقتی یاد گرفتیم بهانه ها را کنار بگذاریم و اجازه ندهیم دیگران زندگی ما را دیکته نمایند، می توانیم به اهداف خود برسیم.

ریچل هالیس این مسأله را زیاد دیده است؛ زنان با تمام توانایی هایشان زندگی نمی نمایند. آن ها احساس می نمایند که باید به هدفی برسند، اما یا خجالت می کشند یا از کمال گرایی خود دست می کشند یا فکر می نمایند که کافی نیستند. ریچل هالیس در شرمسار نباش دختر زنگی را به صدا در می آورد؛ زنگی که به زنان می گوید خود را فدای بهانه های روزمره ننمایند. ریچل می داند که بسیاری از زنان تعریف خودشان را وابسته به یک نام دیگر تعریف می نمایند، این نام می تواند همسر، مادر، دختر و یا حتی کارمند باشد. هالیس با به چالش کشیدن زنان در همه جا برای گفتن از رویاهای خود، آن ها را به این راستا سوق می دهد که در راستا رشد قرار بگیرند، اعتماد به نفس داشته باشند و به توانایی هایشان اطمینان داشته باشند.

در این کتاب ریچل هالیس با آوردن مثال هایی از زندگی شخصی خودش به مخاطب تأکید می نماید که خواسته درونی خودش را پیدا کند. او در این کتاب می گوید که اگر رویای پیروزیت در شغلتان را دارید، دست به کار شوید. کتاب می خواهید بنویسید، دست به قلم شوید. ریچل هالیس می گوید اگر کمی سنتی تر هستید، فقط ضروری است نسبت به خودتان صادق باشید. در نهایت انتخاب با شماست. فشارهای اجتماعی روی زنان را کنار بگذارید و آماده باشید که در پی رویاهای خود بروید. شما مجبور نیستید همان کاری را انجام دهید که جامعه دستور می دهد. برای این کار از کسی اجازه نگیرید و برای چیزی که هستید، از هیچ کسی عذرخواهی نکنید.

در قسمتی از متن کتاب شرمسار نباش دختر می خوانیم:

3. اثر مرکب

دارن هاردی برجسته ترین مربی پیروزیت امروز است که بیش از 20 سال در صنعت رشد و پیروزیت شخصی رهبر اصلی کسب و کارها بوده است. او سه شبکه پیروز تلویزیونی دارد و به مدت هشت سال ناشر، ویراستار و بنیانگذار مجله پیروزیت بود.

دارن هاردی یکی از سخنران های برتر در زمینه پیروزیت است و در این زمینه کتاب اثر مرکب او، کتاب جنجالی سال های اخیر محسوب می گردد و به یکی از کتاب های پرفروش تبدیل شده است.

اثر مرکب بر این اصل پایدار است که تصمیم های شما، سرنوشت شما را شکل می دهند. تصمیمات کوچک و روزمره، شما را به زندگی مورد نظرتان می کشاند یا به طور پیش فرض به یک فاجعه تبدیل می گردد. کتاب اثر مرکب، جوهره ای از اصول اساسی است که افراد را به سمت خارق العاده ترین دستاوردشان در تجارت، زندگی و روابط راهنمایی می نماید. این کتاب قدم به قدم همراه شما می آید و به شما امکان می دهد تا پیروزیت خود را چندین برابر کنید، پیشرفت خود را ترسیم نموده و به هر آرزویی که دارید برسید. اگر مصرانه در پی زندگی پیروزی هستید، از قدرت اثر مرکب برای رسیدن به پیروزیت مورد نظر خود بهره ببرید.

در قسمتی از کتاب اثر مرکب می خوانیم:

ما همه می توانیم انتخاب های بسیار خوبی داشته باشیم. ما می توانیم همه چیز را کنترل کنیم. این در توانایی ماست که همه چیز را تغییر دهیم. به جای اینکه غرق در گذشته شویم، باید دوباره انرژی خود را جمع کنیم، می توانیم از تجربیات گذشته برای حرکت های مثبت و سازنده استفاده کنیم.

4. کلارا و خورشید

رمان نو کازوئو ایشی گورو به نام کلارا و خورشید گرچه مانند سایر آثار ایشی گورو افتخارآفرین نشده است، اما توانسته است به محبوبیتی خوب بین مردم دست پیدا کند. کازوئو، برنده جایزه نوبل ادبیات است و در رمان نوش از زبان یک ربات به نام کلارا سخن می گوید. کلارا یک دوست واقعی اما رباتی و مصنوعی است.

دوستان رباتی از خورشید نیرو می گیرند و خورشید حضوری تقریبا الهی برای آنها محسوب می گردد و اگر چند ساعت از خورشید دور باشند احساس بی حالی می نمایند. کلارا در ویترین یک مغازه است و پیدا کردن دوست و صاحبی برای او یک پیروزیت محسوب می گردد. کلارا با این که یک ربات است ولی عشق و احساسات را عمیقا درک می نماید و در طی رمان خیلی بهتر از انسان ها توانایی ابراز عشق و محبت را دارد.

کلارا و خورشید کتاب مهیجی است که به جهانی دیجیتال امروزه نگاهی نو دارد، کتابی که این سوال نهادین و اساسی را آنالیز می نماید: عشق به چه معناست؟

5. هنر شفاف اندیشیدن

انسان ها حتی اگر به وضوح بدانند چه نیازی دارند، باز هم وقت تصمیم گیری دچار خطا و اشتباه می شوند. روان شناسان و دانشمندان علوم مغز و اعصاب از این مواد قابل درک انسانی، تعصبات و تله های تفکر به نام خطاهای شناختی یاد می نمایند. ما برای مسائل عظیم و کوچک، در انواع شرایط این خطاها را مرتکب می شویم.

چرخش رفتاری در علوم اعصاب و اقتصاد در بیست سال گذشته درک ما از نحوه فکر کردن و نحوه تصمیم گیری را افزایش داده است. کتاب هنر شفاف اندیشیدن نشان می دهد که چگونه خطاهای سیستماتیک تفکر ما را خراب می نمایند و تحت چه شرایطی فرآیندهای فکری ما برترین و بدترین عملکرد را دارند. این کتاب بعلاوه نظریه های قانع نماینده ای را درباره اینکه چرا تفکر ما مخدوش است، ارائه می دهد. هنر شفاف اندیشیدن می تواند با افزایش دقت معین کند دقیقا چه اتفاقی می افتد که ما بتوانیم به روشنی فکر کنیم.

هنر شفاف اندیشیدن نتیجه ای جالب از این خطاهای شناخته شده از طریق تفکر سیستماتیک است. این کتاب در 100 فصل کوتاه سازماندهی شده است که هر یک شامل یک خطای شناختی، یک سوگیری یا ابتکار است.

این کتاب در ایران بیشتر به علت حضور عادل فردوسی پور به معروفیت رسیده و جنجالی شده است. عادل فردوسی پور مجری ورزشی محبوب ایرانی که در زمینه ترجمه هم فعال است، عضوی از تیم ترجمه کتاب هنرشفاف اندیشیدن است.

در قسمتی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن می خوانیم:

6. ایکی گای

کتاب ایکی گای در سال 2016 وارد بازار شد و در سال های اخیر به کتابی جنجالی و محبوب تبدیل شد. ایکی گایی به نام علتی برای زندگی یا علتی برای بیرون آمدن از رختخواب در صبح ترجمه می گردد. ایکیگای همان چیزی است که نیازها، خواسته ها، جاه طلبی ها و رضایت شما را برآورده می نماید: یک نقطه تعادل کامل و تحقق کامل.

در جزیره اوکیناوای ژاپن مردم بیشتر از هر جای جهان عمر می نمایند. در این منطقه از پیدا کردن ایکی گای به نام کلید طول عمر و خوشبختی یاد می گردد. اوکیناویایی ها می دانند که همه زندگی ها ارزشمند هستند. برای مردم این منطقه، ایکی گای لنزی است که به شما یاری می نماید تا روی ارزش خود متمرکز شوبد.

هکتور گارسیا و فرانسس میرالس در این کتاب به توضیح ایکی گای که در واقع راز ژاپنی ها برای یک زندگی طولانی و شاد است، می پردازند. این کتاب الهام بخش و دلگرم نماینده به شما یاری می نماید تا ایکی گای خود را کشف نموده و به شما یاری می نماید تا زندگی خود را تغییر دهید، استرس و اضطراب را پشت سر بگذارید و دنبال پیدا کردن هدف خود، پرورش دوستی ها و پیگیری احساسات خود باشید.

در قسمتی از کتاب ایکی گای می خوانیم:

اگر در ژاپن زندگی کنید، متوجه این نکته عجیب می شوید که افراد پس از بازنشستگی کماکان کاملاً فعال باقی می مانند. در واقع، بسیاری از مردم ژاپن هرگز به معنی واقعی بازنشسته نمی شوند، بلکه تا وقتی سلامتشان اجازه می دهد به انجام کار مورد علاقه شان ادامه می دهند.

در واقع، در زبان ژاپنی اصلا واژه ای به معنی بازنشستگی، که منظورش رها کردن کار برای همواره باشد، وجود ندارد. به گفته دن بوئتنر ، گزارشگر نشنال جئوگرافیک، داشتن هدف در زندگی آن قدر در فرهنگ ژاپن اهمیت دارد که تصورات ما درباره بازنشستگی اصلا در آن جایی ندارد.

7. ما دروغگو بودیم

کتاب ما دروغگو بودیم نوشته امیلی لاکهارت است که نسخه انگلیسی آن در سال 2014 منتشر شد و از سال 1396 ترجمه فارسی آن به بازار آمد. کتاب ما دروغگو بودیم از زبان راوی نوجوانی به نام کادنس سنکلر آغاز به تعریف ماجرا می نماید؛ ماجرای خانواده ثروتمندی که در جزیره هستند و دچار مشکل می گردد. امیلی در این کتاب به بیشتر مسائل جنجالی مربوط به یک نوجوان پرداخته است: طلاق والدین، روابط احساسی، افت درسی و موارد دیگری که در کتاب گفته می گردد.

کتاب جنجالی ما دروغگو بودیم هوشمندانه، مجذوب نماینده و به شدت اعتیادآور است. هر تابستان اعضای ثروتمند و به ظاهر خوشبخت خانواده سینکلر در جزیره خصوصی خود جمع می شوند. این کتاب داستان آن دیدارهای سالانه است، به خصوص ماجرایی در طول یک تابستان رخ داده است و شخصیت اصلی داستان به علت از دست دادن حافظه، قادر به یادآوری آن نیست.

لاکهارت ماجرا را کمی پراکنده و پر از استعاره می نویسد و از گذشته به امروز و دوباره به گذشته می پرد.

این کتاب توضیح یک داستان عاشقانه است و در عین حال به همان میزان یک تحلیل روانشناختی حیرت انگیز است.

در قسمتی از کتاب ما دروغگو بودیم می خوانیم:

8. پرنده من

کتاب پرنده من اولین رمان فریبا وفی، نویسنده زاده تبریز است. این رمان برنده جایزه برترین رمان سال 1381، سومین دوره جایزه هوشنگ گلشیری، دومین دوره جایزه ادبی یلدا و چندین جایزه معتبر دیگر شده است و نگاه خوانندگان و منتقدان را به خودش جلب نموده است. آن چه در این کتاب می خوانیم توضیحی از زندگی زنی در میان تناقضات است. فریبا وفی با مهارتی ویژه توانسته است از زندگی زنی خانه دار و کشمکش های ذهنی او صحبت کند. در واقع این رمان روایتی از نارضایتی زندگی شهری است.

این رمان از زبان اول شخص بیان شده است و در آن زنی خانه دار از حسرت همسرش برای مهاجرت و از خودش و میل به ثباتی که ریشه در گذشته دارد، حرف می زند. امیر که سودای مهاجرت به کانادا را دارد، در نهایت همسرش را تنها می گذارد.

در قسمتی از رمان پرنده من می خوانیم:

هفتمین نمایشگاه آنلاین وبلاگ کلاس 6 با نام دل به دریای کتاب بزن از 25 اردیبهشت تا 14 خردادماه برگزار می گردد که در آن 81261 نام کتاب تا 80 درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 کتاب جنجالی یک دهه گذشته؛ دروغ گفتیم و شفاف اندیشیدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 کتاب جنجالی یک دهه گذشته؛ دروغ گفتیم و شفاف اندیشیدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید